Zomerhitte in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Lydia - WaarBenJij.nu Zomerhitte in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Lydia - WaarBenJij.nu

Zomerhitte in Moskou

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

20 Augustus 2016 | Rusland, Moskou

Het avontuur is begonnen. Ondanks ik er erg veel zin in had viel het afscheid me tegen (huilend langs de douane is een hele beleving op zich). Het enthousiasme, wat normaliter door mijn lijf giert als ik in een vliegtuig zit, was verdwenen. Apatisch zat ik naast een oudere man onzichtbaar te wezen, alsof ik geen besef had van waar ik naar toe ging. Stewardessen raaste druk langs me heen en ik leek een geworden met de ruimte. De meest bizarre vlucht ooit.

Als een echte zwerver betaamd heb ik de eerste nacht doorgebracht op de vloer van Riga airport (je bent een cheapo of je bent het niet ;)). Wel op een sjieke tegelvloer van een Victoria Secret store, die luxe heb ik me dan wel toebedeeld :) Helaas werd mijn welverdiende nachtrust bruut verstoord toen de winkel open ging, s'nachts om 4.00 uur!

Inmiddels heb ik mijn draai gevonden. Daar waar ik me eerst druk maakte over mijn woning, mijn auto en wat trek ik aan? Loop ik nu ongegeneerd rond op Nike air Jeruzalems (en soms zelfs mét, jawel sokken, stylish zeer onverantwoord). Het enige waar ik me nu nog druk over maak is of mijn heup/schoudertasje wel blijft hangen en waar zal ik vanavond slapen?

Aangekomen in Moskou stond een alleraardigste Roemeense advocaat op het vliegveld op mij te wachten. Fijn om een 'bekende' te zien (voor zover je een wildvreemde, bekend kunt noemen). In Moskou blijken ze niet erg dol op touristen, alles maar dan ook alles staat in abracadabra Russisch. Engels onderlegd zijn ze ook niet. Lastig backpacken als analfabeet zonder internet. Het toeval wilde dat de huurder van mijn appartement TOEVALLIG OOK HIER is! Hij heeft mij superaardig een fantastische guided tour door de stad gegeven en een hoop goede tips om vooruit te komen.

Wat me opvalt aan Moskou is dat de vrouwen classy en stijlvol gekleed zijn, de Russische mannen daarentegen niet, maar vallen niet tegen. Verder heb je hier brede fietspaden maar geen fietser te bekennen. Voetgangers moeten ondergronds oversteken (om de automassa door te laten blazen) en bij de stoplichten hangt een aftelklok waarbij je soms 101 seconden moet wachten! Ondanks ik alle tijd heb is dat best lang :)

Bij het Kremlin vond ik een ondergronds winkelcentrum, mijn oog viel op een sieradenwinkeltje, als een hebberige ekster stoof ik naar binnen! Ik pakte alles vol bewondering vast, voelde eraan, keek er naar in de spiegel en nog net voordat ik mijn portemonnaie tevoorschijn had hoorde ik een stem: "Nee Lydia, dat zouden we niet meer doen". Oh ja, oh ja, bedeesd legde ik alles terug en droop af. Enkele meters verder vond ik een overheerlijk veganistisch restaurantje waar ik Paëlla heb besteld en het gebeuren al snel vergeten was.

Voor wie dacht dat Moskou koud en nat is, niet dus! Het asfalt zweet hier van de straten. Moskou is druk met heel veel autoverkeer, een echte businessstad. De Russen zijn nors en nukkig, ik gebruik de -smile to everyone- techniek maar dat mag niet baten. Vooral de Baboesjkas (oude vrouwen) zijn hardnekkig, als ik niet oppas krijg ik nog een Russische sneer naar mijn hoofd geslingerd ook. Er hangt een bedrukkende energie, ze hebben 1 van de mooiste kathedralen van de wereld maar het dictatorschap is voelbaar.

Ik ben de drukte van de stad even ontvlucht en heb mijn tentje opgezet in Sokolnikipark. Even rust. Tuurlijk begint het net op dat moment pijpestelen te regenen! Mijn smetvrees begint al aardig in te dammen (het is onmogelijk een tent in de regen schoon te houden) VDNKH park is overigens een aanrader, Arbatstreet, Gorkypark en Pyatnitskaya ook. Aangezien mijn tent zowat wegdrijft ga ik verkassen richting Airport. Komende week nog wat hang out afspraakjes met locals en dan heb ik wel weer genoeg gezien van de Russen en ga ik me verdiepen in de Chinezen.

Woensdag pak ik het vliegtuig richting Peking oftewel Beijing.

Salut of zoals ze in Rusland zeggen до свидания

xxx


  • 20 Augustus 2016 - 21:40

    Suzie Muis:

    Woehoe! Je reis is begonnen! Ik zat al steeds te spieken of er al iets stond van je avonturen, en ja, vandaag een verslag. Heel leuk het zo mee te beleven, goede verdere reis, ik reis een klein beetje mee xx

  • 20 Augustus 2016 - 22:51

    Mireille:

    Hahaha op de vloer bij riga AirPort. Ik moet zo lachen om je bezigheden daar. Lekker bezig!!!
    Begrijp dat je hop naar Peking wil!!! Gekke Russen joh

  • 21 Augustus 2016 - 09:39

    Monique :

    De kop is eraf! Leuk je belevenissen zo te lezen. Had je daar bijna je eerste souvenir/hebbeding te pakken:) Fijn dat alles goed gaat en op naar Peking! Xxx

  • 22 Augustus 2016 - 20:08

    Yvonne:

    Goed bezig, Lydia. Het tentje is niet meer schoon, maar gelukkig jouw witte shirt nog wel. ;0))
    Dikke kus!

  • 24 Augustus 2016 - 11:51

    Khalil Enayat (van Valid):

    Een boeiende verhaal, veel plezier verder. weet een ding, niet iedereen durft dat hoor. ga je goed

  • 24 Augustus 2016 - 17:20

    Oscar:

    Ik ga naar Moskou en ik neem mee...
    Ik ga naar Peking en ik neem mee...
    Peking heeft een prachtig hotel tegenover het centraal station. Een soort Euromast met draaiend restaurant en live traditionele Chinese muziek. Een echte aanrader, zeker als je hygiënisch eten wilt. De chinezen vervoeren dingen op de fiets die je in Nederland niet zo snel ziet. Laat je verrassen. De markten zijn bijzonder en Peking is echt een tempel stad: het wemelt van de tempels en paleizen. Veel plezier en veel kracht bij het loslaten wat je achter je laat en niet meeneemt! Dikke knuffel uit Nederland!

  • 24 Augustus 2016 - 23:19

    Victor:

    dapper hoor. en nu weg daar bij die russen, klinkt niet als een prettig volk. ook china zal niet meevallen, ze zijn daar vooral bezig met overleven en je bent werkelijk "lost in translation". maar iig prettiger volk dan de russen, en je kunt er natuurlijk geweldig eten. ook vegetarisch, begreep ik. ben benieuwd naar je volgende verhaal. hou je taai en veel geluk!

  • 27 Augustus 2016 - 14:44

    Susaane:

    Zo het begin is gemaakt. Wat leuk om te lezen hoe je het beleefd hebt daar! Goede reis naar Peking. Ook daar weer het taalprobleem. Lijkt me echt lastig. Ik ben benieuwd hoe het daar qua Vegan food is. Pas goed op jezelf en ik kijk uit naar je volgende verslag! X

  • 27 Augustus 2016 - 16:06

    Karin:

    Hey wat een leuk eerste verslag! Ik kijk uit naar het volgende

  • 27 Augustus 2016 - 17:14

    Jos Haemers:

    Leuk geschreven!! Ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat mee maken, ik kijk er alvast naar uit. Wees wel voorzichtig.

  • 27 Augustus 2016 - 20:33

    Linda:

    Let goed op jezelf! Be save! X

  • 01 September 2016 - 20:45

    Clausie@me.com:

    Boeiend en avontuurlijk verslag! Super Globetrotter❣Hoop je te zien in

  • 11 September 2016 - 16:39

    Rob Schulpen:

    Wat leuk en uitnodigend om te lezen geschreven! Ik ga me wat meer verdiepen in je reis!
    Echt stoer, respect!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 60325

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 30 November -0001

Lydia trekt de wijde wereld in

Landen bezocht: