Rochelen en tuffen in China - Reisverslag uit Peking, China van Lydia - WaarBenJij.nu Rochelen en tuffen in China - Reisverslag uit Peking, China van Lydia - WaarBenJij.nu

Rochelen en tuffen in China

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

30 Augustus 2016 | China, Peking

Na een strenge paspoort controle, baan ik me een weg naar de metro. Uit het metrostation gelopen ruik ik meteen dat ik in Azië ben. Een aparte mix van kruiden, uitlaatgassen en rioollucht komt je tegemoet. Het straatbeeld is gelijk bewonderingswaardig; brommertjes uit 1960, fietskarren volgeladen met oud papier, vuil of andere goederen en flikkerende rode Chinese letterbakken sieren de straat. Ik geniet. Wauw ik ben in China! Mijn eerste verblijfplaats is in een authentieke buitenwijk van Beijing, geen enkele toerist te vinden hier! Als een attractie word ik bekeken. Na wat denk- en zoekwerk kom ik vermoeid aan op plaats van bestemming. Een roestige verpauperde flat, het lijkt alsof ik in het decor van een Hollywoodfilm ben beland. Zo oud dat het mooi is. Ik kijk mijn ogen uit. Het duurt even voordat ik door heb bij welke deur ik moet aankloppen (een bel hebben ze niet). Mijn host blijkt niet thuis te zijn. Een vriendelijk moedertje en haar dochter (29) komen naar me toe. Moeders pakt me enthousiast vast alsof ik een verloren teddybeer ben die ze net heeft teruggevonden. En houdt zelfs mijn billen even vast :) Ze wil met mij op de foto. Omdat ik moet wachten gebaren ze mee naar hun flat te komen. Moe als ik ben grijp ik de uitnodiging met beide handen aan. Moeder begint direct voor me te koken (een heerlijke groenten met gebakken pinda's en komkommer op zuur rijstmaaltijd). Dochterlief rent de deur uit om een vork voor me te kopen, ze was al weg voordat ik kon aangeven dat stokjes prima waren. Zo lief! En daar zat ik dan, bij een vreemde niet Engels sprekende maar zeer lieve familie die zichtbaar blij waren met mijn aanwezigheid, aan een tafel vol Chinees eten. Ik werd gefilmt en meer foto's werden er gemaakt. Het was er niet hygiënisch maar dit mooie moment met deze superlieve en gastvrije mensen overstemde dat volledig!

Chinezen hebben geheel andere gewoontes dan Westerlingen. Zo rochelen en spugen ze veelvuldig op straat (of op een roltrap, maakt ze niet uit), vinden ze wc papier geheel onbelangrijk, rollen de mannen hun shirt op tot naveltruitje en is een mondkapje helemaal hip. Daar tegenover staat dat ze de schoenen uit doen in huis (snap ik met al die rochels), vangen ze hondenpoep netjes op in krantenpapier, willen ze absoluut geen fooi, zijn ze erg beleefd en is het er heel erg veilig op straat. Ik wil de Westerse cultuur loslaten en opgaan in de Chinese beleving. Dat lukt aardig, al zorgen die rochels soms voor kokhalzende taferelen. Het lijkt wel territorium afbakenen zoveel als er gespuugd wordt. Ik heb nog geen 10 passen gezet of ik hoor iemand alweer de keel schrapen om een grote hoeveelheid speeksel voor of achter me neer te flatsen. Een keer is niet erg, maar de hele dag door?? Gross!

Van Moskou naar Peking is een wereld van verschil. De mensen in China zijn vriendelijk en behulpzaam (ook al spreken ze geen Engels). Qua kleding draagt iedereen een allegaartje (op een enkel glamour exemplaar na) en loopt het merendeel rond op gympen/sneakers. Ik lach naar ze en ze lachen breed glimlachend terug. Soms roepen ze iets naar me, ik roep iets terug en hebben we lol zonder te weten waarover :) Chinese are Cool!

Ik begin al aardig gewend te raken aan het leven uit een rugzak, heb niet veel kleren bij me en was mijn kleren onder de douche. Onderbroeken en sokken draag ik niet (who needs underwear anyway?). Bij de Chinees kom ik goed weg met deze fashionmode. Gooi alle etiquetten en manieren overboord en niemand die zich er druk over maakt, het heeft ook wel weer wat.

100 Km van Beijing ben ik beland in Xianshui lake. Ik ben speciaal naar Beijing gegaan voor de Great wall (Chinese muur) en ga het liefst naar plekjes waar weinig tot geen touristen komen. Nadat ik met mijn 16 kilo zware rugzak een klim van 7 km de berg op heb gemaakt en daarna nog over een 2 meter hoge muur ben geklommen (nog ff en ik kan het leger in; ik was kapot met mijn anti-sportief lichaam!!) zet ik illegaal mijn tentje op in het bos. Ik was mijn eten vergeten in het hostel (stom!) dus moest het doen met wat taaie gedroogde abrikozen en wat amandelnoten. De Hollandse aangevreten kilo's smelten langzaam weg... De avond valt. Buiten een aantal hysterische krekels en aanverwanten, een uil en andere roofvogel is het helemaal stil. Pretty scary toen ik s'nachts naar de wc moest (Blair witch), maar die STERRENHEMEL! Wauw, zo dichtbij en helder, het leidde me af van de angst. Ik wilde langer kijken maar durfde niet door het gat van het donker. Ondanks dat niemand mij hierboven kon vinden ging de gedachte door mijn hoofd dat een stel Chinezen met grote zaklampen en strenge Chinese woorden mij van mijn matje kwamen lichten. Als ik de ochtend uit mij tentje kom gekropen en de immens mooie omgeving rond mij zie denk ik, ja hier doe ik het allemaal voor!

De Chinese muur moet je echt gezien hebben als je naar China gaat, wat machtig mooi om daar op te lopen en te bedenken wat zich daar vroeger allemaal heeft afgespeeld.

Ik zou graag nog eens terugkomen om de rest van China te bereizen en de pandabeer te spotten. Maar eerst ga ik nu eten! En vervolg ik morgen mijn reis richting Tokyo. Sushi here I come!

Dankjewel voor alle leuke reacties! Ik geniet ervan ze te lezen. Stuk voor stuk. Dikke kus en tot de volgende!

@Susanne gelukkig kom ik met Happy cow een heel eind :)

Ps Foto's komen straks

  • 30 Augustus 2016 - 11:26

    Nuria:

    Wauw wat omschrijf je het allemaal weer mooi! Leuk om zo te lezen hoe je het allemaal ervaart. Je bent een toppertje xxx

  • 30 Augustus 2016 - 11:27

    Janneke:

    What an adventure Lyd, geweldig! Op naar het volgende, enjoy Japan! Hou je hier in de gaten, kijk nu al uit naar je volgende blog!

    Dikke kus van mij

  • 30 Augustus 2016 - 12:54

    Victor:

    haha, dus het rochelen hebben ze nog niet afgeleerd! zelfs in bijenkorf-achtige warenhuizen heb ik het ze zien doen. alles zeer herkenbaar, behalve dat "veilig op straat". ik kreeg er geen internationaal rijbewijs, te gevaarlijk in het verkeer voor buitenlanders. mooie sfeerreportage van het begrip "afzien". ;-)

  • 30 Augustus 2016 - 13:52

    Susanne:

    Hoera voor Happy Cow dus! :-) Ik vind het zo'n grappig idee dat jij al deze spannende avonturen aan het beleven bent, terwijl hier de dagelijkse sleur gewoon doorgaat. Heel leuk om te lezen weer!

  • 30 Augustus 2016 - 18:52

    Raymond:

    Wow Lydia, wat een verhaal en wat een stoere stap! Ben zo benieuwd naar je ervaringen hopelijk ga je nog veel schrijven.

    Ga je ook nog op de Yoga mat of aan de Tai-Chi. Qi-gon of de mooie leer can Aikido.

    Groetjes Raymond

  • 30 Augustus 2016 - 19:24

    Francine Van Zeeland:

    Hi Lydia. Ik geniet enorm van je reisverslag. Ik vind het heel interessant. Bovendien heb je een uitstekende opmerkings gave. Wens je veel plezier

  • 30 Augustus 2016 - 20:12

    Danielle:

    Gaaf om te lezen Lydia! Geniet ervan

  • 30 Augustus 2016 - 20:20

    Arjan:

    Leuk om te lezen heerlijk zo'n avontuur. Veel.plezier!!

  • 30 Augustus 2016 - 20:26

    Jolieke (ex Arhus):

    Gave ervaringen Lydia! Zomaar wildkamperen, respect! Geniet ervan en ik lees lekker mee op de achtergrond. Enjoy!

  • 30 Augustus 2016 - 20:30

    Jos:

    Wat een fantastisch avontuur en prachtig/beeldend be/geschreven. Mijn complimenten. Enjoy your trip!!!!

  • 30 Augustus 2016 - 20:48

    Frank:

    Heerlijk om te lezen en fijn dat je westerlijke eigenaardigheden al snel van je los laat komen! Heel veel succes en geniet er maar volop van, dat heb ik op het Psy-Fi festival in Leeuwarden ook zeker gedaan.

  • 30 Augustus 2016 - 20:48

    Henna:

    Heel mooi geschreven en boeit om verder te willen lezen
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Enjoy

  • 30 Augustus 2016 - 21:35

    Dorry:

    Wauw Lyd, super mooi geschreven. Echt een talent van je. Buiten dat vind ik je hartstikke dapper! Respect meid. Kijk uit naar je volgende stukje. Have fun in Japan.

    Xxx Dorry

  • 30 Augustus 2016 - 22:06

    Petra Kruijt:

    Hoi Lydia,
    Wat ben ik blij dat ik jou op de 'no poo' facebookpagina ben tegengekomen én dat ik je nu volg. Gaat zeker nu heel makkelijk zo zonder shampoo? ;-)
    Wat is het rete-stoer wat je doet. Je inspireert me ontzettend. Ik hoop je, wanneer je terug bent, te mogen benaderen voor tips want ik weet zeker dat ik dit ook ga doen!
    Adem alles in wat je tegenkomt en heb het goed!
    Hartelijke groeten,
    Petra

  • 30 Augustus 2016 - 22:10

    Wendy Kremers :

    Oohh Lydia wat knap zeg dat je dit zo allemaal doet! Je schrijft t ook zo mooi op! Succes met je verdere reis!
    Groetjes Wendy X

  • 30 Augustus 2016 - 22:23

    Wendy Bollen:

    Ha!! Wat een gave verhalen en een superstoere reis. Echt leuk om te lezen. Ik heb bewondering voor deze stap van jou. Ik zou het je niet na durven doen. Respect!!
    Liefs Wendy.

  • 31 Augustus 2016 - 00:37

    Edje:

    Wow, ik ben normaal niet zo n reageerder maar dit is wel supervet! Beetje jaloers ben ik ook wel :). Ik hoop dat je nog veel positieve memorabele momenten meemaakt en kijk al uit naar de volgende update! Have fun!

  • 31 Augustus 2016 - 07:07

    Robert Reijnders:

    Wat een bijzonder land hé! Geniet!

    Liefs, Robert.

  • 31 Augustus 2016 - 09:41

    Alwin:

    Beste Lydia

    Hoe fan-tas-tisch is dit toch allemaal. Ik voel in je woorden dat je een prachtige tijd doormaakt.
    Let the healing and transforming continue :)

    Je blog is een plezier om te lezen en kijk steeds uit naar je volgende post.
    Ik weet zeker dat je mensen inspireert om ook te reizen.

    Een dikke thumbs-up en een mooi pluim voor jouw.

    Love, light and blessings
    Alwin

  • 01 September 2016 - 22:30

    Maaike:

    Wow, wat een avontuur. Zo te lezen gaat het je goed af, respect :-)
    In Eindhoven alles goed!
    Geniet ervan, dikke x

  • 01 September 2016 - 22:46

    Monique :

    Wat een mooi verslag weer! Je geniet met volle teugen, fijn! Echt stoer dat je dit allemaal doet en durft. Het zijn ervaringen voor het leven! Dikke xxx goede reis weer en tot snel!

  • 02 September 2016 - 10:23

    Marcel Kroon:

    He die Lydia

    Wat maak je mooie dingen mee.En wat leuk hoe je het ook brengt.

    Ja dit lijkt me een super ervaring voor jouw.Je zult zeker meer in je kracht komen.

    En geniet van alles. Heel fijn om te lezen en dat het goed gaat met je.

    En van kleine dingen ook zo veel plezier kan beleven

    Juist andere mensen ontmoeten en voelen wat het met je doet en indrukken
    die heel anders zijn als hier . Maakt het zo mooi.

    Ik wens je veel plezier. liefde en licht.

    Groetjes van MarsXx

  • 03 September 2016 - 23:03

    Oscar Woudsma:

    Hey Lydia! Wat een genot om te lezen wat je ervaart. Die wereld is zo anders dan wat we kennen, dat je bijna niet kunt wachten tot de volgende mooie ervaring. De wereld is zo mooi en groot(s) dat we echt kansen missen als we daar geen getuige van zijn. Bewondering heb ik voor je stappen de wijde wereld in, en onderweg naar de krachtigste versie van jezelf die je ooit zult kunnen belichamen. Afstand doen van de gewoontes die we hier hebben omdat je uit je comfort zone gaat en de relativiteit ziet ervan. WAUW! Dat is ook een manier om je leidersrol op te eisen over je eigen leven en anderen te inspireren om dat ook te doen. Je bent een kanjer! Ik kan me bijna niet voorstellen hoe je je gevoeld hebt, helemaal alleen met je tentje middenin die onbekende stille natuur aan de andere kant van de aardbol.
    Je hebt uitstekende beschermengelen om je heen en het licht van iedereen die je bewondert vanwege je initiatieven, je opmerkingsvermogen en je inzichten. De cosmos is continu bezig om je aan te leveren wat je nodig hebt. Je krijgt namelijk altijd wat je nodig hebt en dat kan vaak iets anders zijn dan wat je zelf wilt, maar bekijk het steeds vanuit het hoogste perspectief: "Wat is de les die ik er van kan leren" vraag ik me af als iets onverwachts gebeurt. Want als ik geloof dat het leven magisch is, en een eeuwigdurende leerschool dan zullen er beslist wonderen en levenslessen verscholen zitten in alles wat ik mee maak.
    Hoe kijk jij daar tegenaan? Ik kijk uit naar je volgende verslag!

  • 05 September 2016 - 09:54

    Jos Haemers:

    Wauw, weer hartstikke leuk om te lezen en te zien hoe je deze spannende en dappere reis ervaart. Complimenten!! Ik ben zo vrij geweest mijn dochter (Denise Haemers) de link van jouw reisverslagen door te geven, want zij is ook geinteresseerd in het maken van reizen.

    Ik wacht alweer met smacht op je volgende reisverslag. Veel succes verder!!!

  • 06 September 2016 - 08:17

    Patricia:

    Hey lieverd,
    Wat een geweldige belevenissen weer en heerlijk geschreven! Ik zie het helemaal voor me hoe je je weg daar baant! Superstoer ook, zo in je tent.
    Goede voorbereiding voor India al die lichaamsvochten en -geluiden ;)
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal! <3
    Xxx

  • 06 September 2016 - 09:14

    Octavia:

    WoW meid wat maak je ontzettend leuke dingen mee. En vindt zeker heel leuk om dat terug te kunnen lezen. Je bent zeker ervaring rijker. Je bent een topper. Ik wens je het aller mooiste ervaring. Groetjes en blijf schrijven dan kunnen we allemaal meegenieten van je mooiste ervaringen.

  • 09 September 2016 - 18:54

    Suzie:

    Genieten, je verhaal!! Dat slapen in je tentje, helemaal alleen... Daar ben ik jaloers op. Jaloers op de ervaring en jaloers dat je het durft. Xx

  • 15 September 2016 - 11:17

    Jurgen:

    Ge-wel-dig!!!!

    Toen ik de titel las wist ik meteen waar het over ging ;-)
    Kan er ook niet aan wennen.
    Lopen ze niet allemaal in pyama rond, de dames?

    Maar ehhh....16 kg??? Gooi de helft eens weg
    En je schrijft dT je graag de rest van china nog een keer wil zien. Wat houdt je tegen om dat nu te doen??

    Have fun!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia

Actief sinds 23 Feb. 2014
Verslag gelezen: 975
Totaal aantal bezoekers 60323

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2016 - 30 November -0001

Lydia trekt de wijde wereld in

Landen bezocht: